מע"מ זה לא מה שחשבת... מערכת עסקית משפחתית


מע"מ זה לא מה שחשבת... מערכת עסקית משפחתית

מי האושפיזין בעסק שלך?

נכתב על ידי ורד חורי- מנכ"לית ewise


כשגיל ריבה (לקוח שקל לאהוב), הביא לישראל את הפורמט של "מי בא לארוחת ערב" הוא עלה על משהו נהדר- מי האנשים איתם היית רוצה לשבת סביב שולחן אחד.

חג הסוכות הוא בדיוק הזמן לשאול את עצמנו מי האורחים שלנו בסוכה העסקית.
מי יושב סביב השולחן איתנו בעסק.

 

בשבילי העסק הוא כמו משפחה. 

האמת.... הוא לא "כמו משפחה" הוא ממש משפחה!

על השלט במשרד שלנו כתוב "משפחת ewise" – זה לא במקרה.
תמיד שואלים אותי האם אני גרה שם. לא, אני גרה בכלל ביישוב אחר.
אבל בבית ששכרתי במושב אלישמע מתגוררת המשפחה הנוספת שלי. משפחת ewise.
המשפחה מורכבת ממשפחה גרעינית של עובדים ולקוחות ויש גם קרובי משפחה שהם ספקים, קולגות ואפילו מתחרים.

 

חשבו רגע מי המשפחה שלכם?

מעבר למשפחה האישית פרטית, יש לכם את העסק ובו כמה גורמים שארצה לשתף איתכם כיצד ניתן לחברם למשפחה גדולה ומאושרת-

  1. עובדים
  2. לקוחות
  3. ספקים
  4. משת"פים- שיתופי פעולה עסקיים כאלו ואחרים
  5. קולגות ואפילו לפעמים מתחרים
  6. מתעניינים
  7. קהל זר, פוטנציאלי.

אלו המעגלים שעסק חי ונושם יום יום, שעה שעה.
תזמינו את המעגלים לסוכה שלכם, לעסק שלכם.

אם נמשיך בדימוי של העסק לסוכה אזי תחשבו איזה נפלא- האורחים מגיעים, מביאים קישוטים, אוכל ומתנה, מתארחים, שרים שירים ואוכלים סעודה מהנה.
כך גם אצלכם בעסק- הגדילו את הסכך והכניסו את כולם אתכם למשפחה.

 

מע"מ - מערכת עסקית משפחתית -
איך עושים את זה הלכה למעשה ב 7 צעדים

 

מתייעצים מבחוץ ומבפנים-
תקשורת בתוך המשפחה צריכה להיות דו כיוונית ופתוחה- לקוח שמתייעץ עם עובד, עובדת שמתייעצת עם חברה לעבודה, מנהלת שמתייעצת עם ספק והארגון כולו שמייעץ לעוקבים אחריו (למשל בעזרת סטטוס בפייסבוק). חשוב שההתייעצות תבוא ממקום של שיתוף ורצון כן לשמוע את דעתו של האחר (חכמת ההמונים היא החכמה ביותר). אבל שימו לב שאינכם פוגעים בתדמית המקצועית. יש דברים שנכון לשאול קולגות או ספקים אך לא נכון לשאול לקוחות שמשלמים לכם בשביל לתת להם את אותן התשובות בדיוק.
כך למשל לא נטריד לקוחות בבאג חדש בפייסבוק/גוגל, אך כן נתייעץ איתם לגבי רעיון מבריק לקמפיין חדש.

 

שקיפות-
אני מציעה לפעול בשקיפות מול כולם. נכון שלפעמים הכנות שלי הובילה לזה ש"דפקו אותי", אבל אני ישנה טוב בלילה וגם בטוחה שלטווח ארוך זו הפעולה הנכונה.
אצלנו למשל שקיפות מול לקוחות משמעותה שכל הסיסמאות, הקמפיינים והדוחות מתנהלים בחשבונות של הלקוח כך שהוא לא תלוי בנו, ואם יום אחד תחפוץ נפשו לנהל בעצמו את השיווק האינטרנטי או לנסות לעבוד עם חברה אחרת (עוד לא קרה לנו, אבל בתיאוריה האופציה קיימת...) - נוכל לשחרר אותו בלי בעיה והוא יוכל להמשיך מהמקום בו הפסקנו.
מול עובדים אני מציעה לפתוח את נושא הכספים (הכנסות / הוצאות וכו').
מול ספקים תוכלו לספר על מחשבות שלכם לעבור ספק ולשקף לו מדוע, הוא יוכל להשתפר ואתם אולי תזכו להישאר אצל אותו ספק ולקבל יותר.

 

פינוקים זה לא רק מסז' ברגליים-
אקסטרות ונתינה בשפע תייצר קירבה וסימפטיה בתוך המשפחה העסקית שלך.
לכייף עם העובדים, להזמין למפגשים מעניינים קולגות, לתת ללקוחות מתנות אישיות ואף לבחור מוצרי פרסום נכונים - יהיו צעדים נבונים שאמנם כרוכים בהוצאה כספית אך מחזירים את עצמם במהרה.

 

חברתי זה לא רק דרינק בפאב-
הרשת החברתית מזמנת לנו כל כך הרבה אפשרויות! אני ממש מרגישה שנוכחות חכמה במדיה החברתית אשכרה בנתה לי את העסק.
היו חברתיים בנוכחות שלכם ברשת כמו שאתם בוואטסאפ המשפחתי- צרו קשרים, העזו והכי חשוב - תהיו אמיתיים ונסו לעזור לזולת כמה ניתן. הרי גם אם תגלו "סוד מקצועי" למתחרה, במרבית המקרים הוא יזכור אתכם בזכות זה ואף ימליץ עליכם ויתפוס אתכם כמומחים בזכות העובדה שתרמתם לו ידע חיוני.

 

תשאלו- כי "אם לא תשאל.. איך תדע?"
משפחות רבות מבקשות פידבק האחד מהשני כי ברור לכולם שבמשפחה שלנו נוכל לשמוע את האמת.
סקרים תקופתיים ללקוחות ומתעניינים (כי מאוד מעניין לדעת מה הסיבה האמיתית של מי שלא קנה אצלכם!) יתנו לכם תמונה טובה יותר על היתרונות והחסרונות שלכם ובזכות שאלונים כאלו תוכלו לצמוח ולהשתפר.
כמו כן בתהליך של אפיון אתר, הקמת מהלך שיווקי ובחינת מוצר חדש חשוב לערוך סקרי שוק שונים. מניסיון שהיה לנו, התובנות מדהימות את ההנהלה והעובדים!

 

ישר כמו סרגל
זה לא רק סלוגן אלא דרך חיים.
אף מוצר/ שירות / אדם לא יצליח להישאר בשוק לאורך זמן ללא יושרה. שקרים ומזימות צפים ועולים, כמו במשפחה - גם בעסק. כמו ששקר שלכם ייחשב לבגידה בעיניי בן המשפחה, כך גם בעיניי הלקוח, ולא נרצה לאבד בגלל זה לקוח, עובד ואפילו ספק.

 

תתעדו ותשלפו-
תארו לכם איזה אסון יהיה בבית כשהורים ישכחו את יום ההולדת של הבת שלהם...
כשלקוח אומר לעובד שהוא אוהב סוג מסוים של פרח או שלקוחה מתאכזבת ממשהו שנעשה לא בהתאם לציפיות שלה, אלו דברים שחובה לתעד.
הרי העובדים מתחלפים והמידע הארגוני חייב להישמר.
ולא רק התיעוד חשוב, גם השליפה.
אותם לקוחות שאנחנו יודעים פרטיים אישיים ועסקיים עליהם יזכו, כמו בכל משפחה, ליחס החם שלנו- לפרחים האהובים ביום ההולדת, לכך שלא נחזור על שגיאות ונמלא טוב יותר את רצונות הלקוחות שלנו.
אנחנו ב ewise עוברים בימים אלו שינוי משמעותי של הכנסת תכנה מיוחדת שתעזור לנו בתיעוד הדאטה הרב.

 

הדברים הטובים שיקרו לכם בעזרת "מערכת עסקית משפחתית"

אם תקפידו לשתף את כל בני המשפחה העסקית שלכם באירועים עסקיים, בדיוור תקופתי, בעדכון על חידושים.
אם תתנו מקום לכל אחד מבני ובנות המשפחה, להתייעץ ולייעץ, תוך שאתם מגלים יושרה ומתעדים את כל המהלכים לטובת בניית הידע הארגוני.
ואם תיהנו מהדרך למרות הקשיים שלפעמים עולים כבכל משפחה טובה, אז... דברים נפלאים יקרו!

  • עובדים, לקוחות וספקים נשארים לטווח ארוך.
  • מתעניינים מצטרפים להיות לקוחות בסבירות גבוהה יותר.
  • מוצרים משתפרים.
  • פה לאוזן מתגבר.
  • האווירה בבית העסק משתפרת.

המאמר נכתב בזכותו של רמי ליכטנברג שהוא גם חלק מהעסק שלי אבל בראש ובראשונה הוא האבא היקר שלי. הוא קרא את ספרו של גיל פרץ "שיווק אינטימי" וסיפר עליו. הדבר הצית השראה רבה אצל כולנו. אז תודה רבה לשניהם- לגיל פרץ על ספרו הנפלא והייחודי שאני בהחלט ממליצה לכם לקרוא ולרמי שרכש אותו' הגה את הרעיון ועזר לי בחידוד הרעיון האינטימי כך שיהיה עסקי כללי-ניהולי ולא נקודתי לשיווק.

 

אז מה עם העסק שלכם? איך אתם פועלים כ"מערכת עסקית משפחתית"?

מה לקחתם מהמאמר ותיישמו בשנה הקרובה בעסק שלכם? יאללה, מחכה לשמוע מכם.

שיהיה חג שמח, ותעבירו ת'מלח! מה? גם אתם חלק מהמשפחה עכשיו (;

 

שלכם, ורד חורי.



מע"מ זה לא מה שחשבת... מערכת עסקית משפחתית



מאשר שליחה:לא   כן
שלח
׳”׳“׳₪׳¡

google partner